مشكله واجهتنى وطريقتى فى حلها - يا ترى ايه رأيكم

الناقل : مسلمه | المصدر : qurat-a3yon.blogspot.com

تمهيد لابد منه

:)


 

انا بنتى وحيده و اول حفيده فى العائلتين و مفيش جنبى جيران و لا قرايب عندهم اطفال و مبنخرجش كتير و لا بنشوف ناس غير قليل جدا
يعنى كان كل اللى بيتعامل معاها تقريبا كبار و تعاملها مع الأطفال الصغيرين كان فى حدود ضيقه جدا و سريعه
فهى واخده على المعامله المتفهمه المراعيه الراقيه اللى الكبار بيتعملوا بيها معاها
فكانت شايفه الدنيا بمبى بمبى بمبى و فاكره كل الناس ملايكه و بيحبوا بعض 
و كانت عندها براءه كده و مشاعر فياضه من الحب و العطاء الى حد السفه هههههههه

اول ما دخلت المدرسه مكنتش بتروح فى كى جى 1 غير قليل جدا علشان كانت بتعيا علطول لما تخرج من البيت
و مدخلتش كى جى 2 نطت على برى1 علطول


المشكله:
فى برى 1 كان الحال ماشى الكلاس اغلبه بنات صغيره و لذاذ و فى اقليه مؤذيه حصلت مناوشات و مضايقات من الحين للحين بس مكنتش كبير
فى برى2 بقى ظهر لها العالم الحقيقى و كشر عن انيابه 
كانت مشكله كبيره قلبت حياتى و حياتها كنت بقعد اعيط عليها و على اللى بيتعامل فيها من الأطفال اللى زيها
مش واخده هى على ان حد يغيظها او يدايقها او يكرهها او ياخد حقها او مجموعه عيال يتفقوا عليها و يتريقوا عليها و كتييييير اوى من ده


بدأت تنطوى ده غير احساسها بأنها غير مقبوله و احساسها بضعفها و قله حيلتها و كرهها للدنيا كلها
كانت بتقعد تعيط فجأه لوحدها بدون سبب


يا حبيبتى يا بنتى فكرتونى بحاجات وحشه كنت عاوزه انساها 


و انا التانيه كنت هبله و قليله الحيله و مش بساعدها صح و ساعات اقعد اعيط معاها 
و اللى زاد و غطى الميس اللى كانت اغلب الوقت فى الكلاس معاهم كانت ست قويه و مفتريه و بتعتبرها مدلعه عايزه عيال تاكل الظلط و معاها شويه عيال عايزين يتولع فيهم بجاز
كانت سنه بشعه اعوذ بالله يا رب ما يعيدها تانى
أتأثرت فيها البنت نفسيا بشده و شافت العالم بنظاره سودا و مهببه بطين و كانت حزينه


المهم مرت السنه بكل ما فيها و فى الأجاره ربنا سبحانه و تعالى بفضله هدانى لكتاب بيتكلم عن المشكله ديه عند الأطفال . بيركز بشكل أساسى على كيفيه تعامل طفلك مع اطفال بيسيئوا اليه و يتطهدوه . كتاب مترجم 
بس بعد عون الله فدنى جدا و بدأت أطبق اللى فيه مع بنتى طول الأجازه و جهزتها نفسيا بكل ما املك علشان تستعد للحرب اللى هتاخضها فى برى3


و الحمد لله أثمر التجهيز عن نتائج رائعه
بل ساعات كانت الأيه بتنقلب و اروح اجيبها من المدرسه الاقى العيال طالعين يجروا على يقلولى ألحقينا يا تانت .... هتموتنا هههههههههههه


عملت معاها ايه فى الصيف و ايه التكنيك اللى اتبعناه . ده اللى هقولكم عليه فى المشاركه القادمه بأذن الله فأنتظرونى

 
 
==============================================
 

زى ما قلت فى صيف برى2 أبتدينا المشوار نحو التغيير 
أشتغلت على كذا محور الحقيقه:

أولهم نفسى لأنى كنت خايبه و بنتى كانت بتشوف ده . بتشوف جبنى و قلة حيلتى و انا مش قادره اساعدها علشان مش عايزه اتخانق مع حد 
فقلت وقفه بقى مع نفسى. انا عايزه بنتى تطلع كده؟ لا و الف لااااااا. يبقى لازم بقى ادوس على نفسى فى النقطه ديه و اتغير و هقولكم مواقف حصلت ورتلها فيها التغير ده
كان زمان مثلا لو رحت المدرسه لقيت حد من الولاد عملها حاجه بسكت . دلوقتى مبقتش اسكت روحت مره اخدها لقيت بنت عضاها الدم ضرب فى نافوخى لكن للأسف لسانى بيتعقد و مبعرفش اتكلم. جيت على نفسى ورحت سحباها من ايديها ودخلت على المديره و انا بزعق. صحيح كان قلبى فى رجلى بس حاولت ميبنش ده على
و دورت كمان على ام البنت و اتخنقت معاها طبعا بأدب و بألفاظ محترمه لكن بعصبيه لأن كده كتير فعلا.
و فضلت ادور على مامة البنت من دور لدور و فى الشارع كمان لحد ما بنتى زهقت و قلتلى خلاص يا ماما مش مهم قلتلها لأ ده حقك و لازم تاخديه

المحور التانى: هى و جاء التغير بكذا طريقه : بالكلام. بأيات القرأن الكريم و المؤمن القوى خير و احب الى الله من المؤمن الضعيف. ببث ثقتها فى نفسها و تصحيح مفاهيم عندها زى مثلا: مش معنى ان حد قالى مثلا ان شنطتك و حشه انها وحشه ده رأيه هو . انتى و انتى بتشتريها مش كانت عجباكى وشايفاها حلوه خلاص اهتم برأى حد شايفاه وحشه و أتأثر بيه ليه ديه مشكلته هو مش مشكلتى.
مثال اخر لو حد قالى انتى بايخه مثلا أتأثر ليه و اعيط على كلامه مادام باقى اصحابى بيحبونى و شيفينى لذيذه و مش بايخه
يعنى حاولت اعلمها تهتم بكلام مين و تطلع كلام مين من دماغها
حتى لو كان الحد ده هو الميس شخصيا . ديه كلها اراء لا تعنى انها حقيقيه
الا لو ماما و بابا او الناس اللى بيحبونى قالولى على رأى معين ساعتها اهتم
لكن حد عاوز يديقنى او يغيظنى او بيكرهنى ده كلامه مش مهم عندى
و لو قالى كلمه لا هتزيد و لا هتنقص منى

من اكتر الأساليب اللى اثرت جدا و جابت نتائج ناجعه بأذن الله تعالى هى التمثيل أينعم التمثيل
كنا بنقعد نمثل سوا . أنا مثلا البنت الوحشه وبقولها تعليق بايخ مثلا او كلام رذل وهى ترد على و بعدين اقعد اتناقش معاها فى ردها و اقولها طيب شوفى انا لو فى مكانك هقول ايه يلا و نعكس الدور هى البنت الوحشه و قالتلى نفس التعليق البايخ أوم انا قايله رد مفحم
مثال:
انا بنت بايخه و بقولها: شنطتك شكلها وحش اوى
هى: تسكت بحزن لأ مش موحشه

العكس هى: شنطتك شكلها وحش اوى
انا: -بأبتسامه بالعكس انا شايفاها حلوه اوى ده ذوقى و انا بحبه
او - و انتى شنطتك حلوه اوى بأبتسامه عريضه

و نقوم نقلب الأدوار تانى و ترد هى الرد اللى انا علمتهولها او اقترحته عليها سيناريو اخر: هى لمجموعه من البنات: بترقب ممكن العب معاكم انا (مجموعه البنات ) : لأ

العكس: انا : ها يا جماعه هنلعب ايه النهارده بأبتسامه

فاهمين قصدى يا بنات يعنى بحاول اعلمها ازاى ترد فى حاله حد اساء اليها
و ازاى اصلا تندمج مع الأخرين و تعرض نفسها عليهم بشكل سلس ميخليش حد يرفضها

و سيناريوهات زى كده كتييير كنت بسيبها تخترع سيناريو و نمثله سوى و ساعات بتمثل هى دور المظلومه خالص و انا الشريره اللى بأذيها لدرجه انها مره صعبت عليها نفسها اوى و قعدت تعيط كتير
بس انا شايفه ان ده صحى لأنها شافت نفسها بتبقى عامله ازاى و هى ضعيفه ورفضت ده من جوه و بالتالى استجابت للتغير
و ساعات برده انا اللى كنت بخترع السيناريوهات

ممكن كل يوم نمثلنا سيناريو او اتنين حتى لو نكررهم مفيش مشكله و كنت ساعات افاجأها بردود غير السابقه و اشوف هتعمل ايه و اقترح عليها و هكذا

صدقونى الطريقه ديه هايله جدا جدا جدا و مؤثره بفضل الله برده كنت بفهمها انها لازم لو حد ظلمها و تهامها بحاجه غلط تدافع عن نفسها بمنتهى الذوق و الأدب و توضح اللى حصل من وجهة نظرها متفضلش واقفه ساكته متأثره باللى بيتقال عليها و حقها يضيع و برده كنا بنمثلها فى نفس الأثناء و دتها تتعلم كاراتيه رياضه كويسه تعلمها الثقه بالنفس و انها عندها من المهارات ما يمكنها من الدفاع عن نفسها او انها تحس بنفسها و بجسمها و قوتها و الأمكانيات اللى ممكن تعملها بيه و كان الكابتن بيعلمهم ان الكاراتيه للدفاع عن النفس مش الأفتراء على خلق الله و لو حد حاول يجى ناحيتك ازاى تقدر تحمى نفسك و تصده عن أذيتك

خطوه كمان انى نقلتها من فصل المشاغبين اللى كانت فيه و كانت لى وجهة نظر فى الموضوع ده: - مش عايزاها تدخل على الناس القدام اللى اذوها و تبقى اولى مواقفها معاهم ممكن يهدولى كل اللى عملته فى الأجازه .
- عايزاها تاخد فرصتها مع ناس لسه جديده متعرفهاش تدخل عليهم بشخصيتها الجديده . تاخد ثقه و بعدها تقدر تواجه اى حد 

و الحمد لله ربنا ييسرلى الأمور و كانت سنه موقفه وزى ما قلتلكم كانوا ساعات الولاد بيستغيثوا منها لأن اللى كان يفكر يلمسها بتعمله ارهاب هههههههه

ساعات قليله كان بيبقى فيه تجاوزات و تبقى هى افترت على حد و ده كان من وجهة نظرى شعور ضرورى وصحى هى اختبرت قوتها و عرفت انها ممكن تأذى حد (بتكلم عن نفسيا اكتر منها جسمانيا) و هنا يجى دور التوجيه بقى و زرع فكره تقوى الله فى نفسها و انها لازم تبقى عادله مع الناس و تراعى الله حتى لو محدش غيرها عارف
و اعتقد ان فى الحاله ديه التوجيه ده هيبقى مؤثر لأنها بقت قادره فلما تمنع نفسها امتثالا لأوامر الله هى كده هيزداد احترامها لنفسها
فى الحاله ديه تقدر تسامح و تعفو و تسيب حقها بمزاجها او تاخده لو عايزه فضلا عن عدم الأعتداء على حد
غير لما يبقى الطفل نفسه ضعيف و مش قادر ياخد حقه و اقوله اعفو و سامح . يسامح ايه هو مش بمزاجه اصلا ده مجبر على كده و بيدارى وراء خلق التسامح

أممممم. ايه تانى ؟؟؟؟؟ تقريبا هو ده كل الموضوع و كل اللى فاكراه دلوقتى . ولو افتكرت حاجه تانى هبقى اضيفها ان شاء الله